Personvern i Hammeren Barnehage

PERSONVERN I BARNEHAGEN (GDPR)

Informasjon til foresatte om hvordan barnehagen håndterer personopplysninger

Barnehagen håndterer personopplysninger om barn og foresatte som er nødvendige for å kunne gi et forsvarlig barnehagetilbud.

Formålet med behandling av personopplysningene er for å gi forsvarlig omsorg av barnet. For det tilfelle foresatte ønsker informasjon om personopplysningene som håndteres i barnehagen, skal daglig leder kontaktes.

Avtalen om barnehageplass gir rettslig grunnlag for å håndtere personopplysninger som er nødvendige for å gi et forsvarlig barnehagetilbud. Håndtering av opplysninger utover dette skal baseres på samtykke fra foresatte.

Hvordan personopplysningene behandles

Personopplysningene håndteres i henhold til krav i relevante lover, forskrifter og interne rutiner, slik at bare personer med innsynsrett og ansatte med tjenstlig behov, får kjennskap til opplysningene. Opplysningene arkiveres i barnehagen slik at opplysningene skal være beskyttet fra uvedkommende, men samtidig tilgjengelig for ansatte ved behov.

Rett til innsyn

Foresatte har rett til å anmode daglig leder om innsyn i personopplysningene samt rett til korrigering eller sletting av opplysningene. Foresatte har videre rett til å protestere mot behandling av personopplysninger, men dette må vurderes i henhold til barnehagens behov i forhold til å kunne gi et forsvarlig tilbud.

For det tilfelle behandlingen av personopplysninger baseres på samtykke, har foresatte anledning til når som helst å trekke samtykke tilbake.

For det tilfelle foresatte ikke aksepterer å gi nødvendige personopplysninger som barnehagen anser nødvendig, kan konsekvensen bli at barnehageplassen opphører.

Foresatte har adgang til å klage på barnehagens håndtering av personopplysninger til Datatilsynet.

Hvordan lagres personopplysningene

Når barnet går i barnehagen oppbevares all informasjon på hvert barn i mappe i låst arkivskap. Det er pedagogiske leder og admin som har tilgang til arkivet.

Ved hovedopptak og oppstart i barnehagen blir søknad og svar om plass lagret i Lund kommunes digitale arkiv hvor Hammeren Barnehage har avtale om tilgang til eget digitalt barnehagearkiv til barna som går i Hammeren Barnehage. Det er bare daglig leder som har tilgang til dette arkivet.

Når barnet begynner på skolen, vil det innhentes tillatelse fra foresatte, om informasjon skal utleveres til skolen.

Hva lagres:

- Søknad om barnehageplass, svar, opplysninger om barnet, medlemskapsregister. Tildeling av plass.
- Barnevernssaker
- PPT og vedtak om spesialpedagogisk hjelp.
- Notat fra foreldresamtale, barnesamtaler tatt i forkant av foreldresamtaler
- skademelding
- Alle med skjema og Tras – observasjons skjema

Bilder - Bruk av bilder/video internt i barnehagen

Barnehagen ønsker å ta fotografier og videofilm fra dagligdagse hendelser i barnehagen. I noen tilfeller ønsker vi å henge opp fotografier i barnehagens fellesarealer eller inne på  avdelingen. Bilder av barna brukes på barnas garderobeplasser, bursdagskalender, krone, diplom/bilde av barnegruppa ved avslutning, felles portrettbilde av barnegruppen osv.

Publisering av bilder og video på barnehagens hjemmeside.

Barnehagen har en egen hjemmeside. Formålet er å gi foreldrene generell informasjon     om barnehagens drift. Vi ønsker samtidig at foreldre og barn skal ha mulighet til å gå inn å se på sidene og se på bilder/video av barna i hverdagslige situasjoner.Vi dokumenterer fra turer og aktiviteter i det daglige og legger ut på passord beskyttet foreldredelen på hjemmesiden.

Avis/pressen

Vi kontaktes av og til av aktører fra pressen, som ønsker å ta bilder/video i forbindelse med reportasjer som skal publiseres i papirform, internett eller tv. I disse tilfeller hender det at barnas navn publiseres med nærbilde av barna. Dere vil bli informert om dette i forkant og kan selvsagt reservere dere mot dette.

Telefon og- adresselister

Oversikt over telefon og adresselister er publisert på den passord beskyttede delen på          hjemmeside for foreldrene for hver avdeling. Hver avdeling har også tilgjengelig foreldrenes kontaktopplysninger i et kartotek.

Fotograf i barnehagen

Barnehagen kan ha en fotograf som kommer og tar bilder av enkeltbarn og barnegruppen.

Fraværsregistrering

Barnehagen fører fraværsregistrering/kryssebok i en egen bok på hvert av barna på avdelingen. Dette brukes til å telle og ha oversikt over antall barn hver dag.

Ved barnehageåret slutt lagres boken i barnehagens arkiv en stund for så å bli slettet.  Opplysningene kan blir brukt i spesielle barnevernssaker.

Hammeren Barnehage innhenter diverse samtykker fra foreldrene ved oppstart i barnehagen (eget skjema eller digitalt på hjemmesiden).Det er frivillig og avgi samtykke. Samtykke kan når som helst trekkes tilbake.