Prosjekter i Hammeren Barnehage

CLASS – Classroom Assessment Scoring System.

I 2021 utdannet vi en Class-observatør hos oss, som skal samarbeide med observatører fra de andre barnehagene i Lund kommunen. Dette er en del av vår kompetanseheving.

Hva er CLASS?

CLASS er et forskningsbasert observasjonsverktøy som er utviklet for å kartlegge og forbedre interaksjoner (samhandling) og samspill mellom barn og voksne i barnehage og skole.

Målet med CLASS;

å stimulere til gode interaksjoner og samspill mellom barn og voksne. Slik at barna opplever trygghet, livsmestring, og støtte til utvikling og læring i sin hverdag. Et godt leke- og læringsmiljø utvikles der samspillet mellom voksne og barna er preget av positive, støttende, trygge omgivelser, i strukturerte og forutsigbare rammer. Metoden er motiverende og utviklende, og bidrar til å øke kunnskap om hva som kan gjøres for å øke kvaliteten i barnehagen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Bravo-leken – en del av hverdagen i barnehagen

I Hammeren barnehage har vi valgt å satse på Bravo-leken som et helhetlig verktøy på småbarnsavdelingene. Dette er et språkverktøy utviklet spesielt for de yngste barna i barnehagen. 9 ansatte, i tillegg til styrer har vært på Bravo-kurs på Vitenfabrikken på Sandnes.

Vi skal leke Bravo-leken i 10 –15 minutter av samlingsstunden hver dag. Helt konkret vil det si at vi hver dag inviterer barna med i Bravo-runden. Dette er en stasjonsbasert lek der barna får oppleve enten fem begreper gjennom alle sansene eller fem bokstaver på hver stasjon. Vi bruker skriftspråket, fordi det er en representasjon av et begrep, på samme måte som bilder og faktiske gjenstander er det. Barna blir kjent med ordene, bildene og bokstavene gjennom å smake, lukte, kjenne, se og høre. Vi har fire stasjoner og mellom stasjonene øver vi på å åle, krabbe, rulle, snurre, fly eller henge. Det barna opplever gjennom Bravo-runden inspirerer barnas frilek gjennom dagen, og leken blir fort en del av dagsrytmen i barnehagen. Begrepene legger grunnlaget for samtaler og opplevelser og de finner sin naturlige plass i hverdagen. Ukens ord henger på planen i garderoben – bruk gjerne ordene aktivt hjemme også!

Andre barnehager og foreldre erfarer at gjennom Bravo-leken lærer barna mer enn de ellers ville ha gjort. Ved å få tilgang på flere ord, kanskje flere språk, faktakunnskap, noter og matematikk øker interesseområdet og motivasjonen for videre lek og læring. Entusiasme og mestringsopplevelser hører også naturlig med som en del av Bravo-leken. Vi feirer etter hver økt og jubler for hver ny ferdighet de lærer. På denne måten får barna positive assosiasjoner til læring, og sosioemosjonell utvikling støttes!

Ønsker du å lære mer om Bravo-leken? Da kan lese mer på intempo.no.