Vedtekter Hammeren Barnehage

Vedtekter Hammeren Barnehage SA,

i henhold til Barnehageloven § 7.

 

Barnehagevedtektene er fastsatt av styret, den 21.03.2013,

og sist endret i styremøte 26.06.22

I tillegg til disse barnehagevedtektene, gjelder også samvirkeforetakets vedtekter.

 

1. Eierforhold

Hammeren barnehage et samvirkeforetak og eies av medlemmene i samvirkeforetaket til enhver tid.  

2. Formål

Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.

Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.

Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering. 

Barnehagen skal drives i samsvar med de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter, vedtekter, fastsatt budsjett og årsplan for barnehagens pedagogiske virksomhet.  

 

3. Opptaksmyndighet

Daglig leder foretar opptak av barn i barnehagen.

4. Opptakskrets og opptakskriterier

Barnehagens opptakskrets er Lund kommune. For det tilfellet at barnehagen har ledig kapasitet etter at barn i opptakskretsen er tatt opp i barnehagen, kan barnehagen foreta opptak utenfor opptakskretsen. De samme opptakskriterier som nevnt nedenfor gjelder i slike tilfeller.

Barnehagen er åpen for barn fra 10 måneder. Barn som er tildelt plass, får beholde plassen til utgangen av barnehageåret det år barnet fyller 6 år.

Følgende kriterier i prioritert rekkefølge gjelder innenfor opptakskretsen:

A)          Barn med nedsatt funksjonsevne og barn som det er fattet vedtak om etter lov om                                barneverntjenester §§ 4-12 og 4-4 annet og fjerde ledd.

B)          Barn av ansatte, dersom dette er viktig for å få besatt/beholde ansatte i barnehagen.

C)          Barnehagen skal ha en hensiktsmessig sammensetning m.h.t. alder og kjønn som sikrer                          forsvarlig drift.

D)          Barn med eksisterende barnehageplass som søker økning av den eksisterende plassen.

E)           Søsken av barn som har plass i barnehagen.

Ved lik prioritet, etter kriteriene over, besluttes opptak ved loddtrekning.

5. Opptaksperiode og oppsigelsesfrist

Opptak av barn skjer hele året, men hovedsakelig ved samordnet opptaksprosess. Daglig leder kan tilby barnehageplass etter kapasitet utenom samordnet opptaksprosess. Beslutningen om opptak av barn i barnehagen og tildeling av ledige plasser foretas av barnehagen etter skriftlig søknad.

Oppsigelsestid på barnehageplassen er fra den 1. i påfølgende måned og 3 måneder frem i tid. Det betales for oppsigeletiden.

Oppsigelse fra foresattes side mottatt av barnehagen med virkning etter 01.05, må foreldrebetaling skje fram til 15.08. Dersom barnehagen får inn nytt barn i oppsigelsesperioden, kan foreldrenes/foresattes betalingsplikt i oppsigelsestiden reduseres forholdsmessig.

Ved vesentlig mislighold eller når tungtveiende grunner tilsier det, kan barnehageplassen sies opp med umiddelbar virkning. Misslighold av foreldrebetalingen utover 60 dager anses som misslighold eller tungtveiende grunner.

Styret fatter vedtak om heving av barnehageplassen. Foresatte/foreldre skal ha skriftlig melding om hevingsvedtaket i samsvar med samvirkeloven.

Oppsigelsen fra barnehagens side krever saklig grunn og skal skje skriftlig. 

Før oppsigelse eller heving på grunn av betalingsmislighold skal barnehagen skriftlig varsle foresatte om konsekvensen av misligholdet, samt gi en frist på 14 dager til å rette opp forholdet.

Ved oppsigelse eller heving av barnehageplassen skal andelen innløses av barnehagen. Andelsinnskuddet utbetales til andelshaveren før andelen overdras til ny andelshaver, og senest innen 2 måneder etter oppsigelsesfristens utløp. Barnehagen kan kreve forsinkelsesrente i henhold til lov om forsinkelsesrente, samt motregne eventuell utestående de måtte ha overfor de(n) foresatte i andelsinnskuddet.

6. Fastsettelse av foreldrebetalingen

Foreldrebetalingen fastsettes av styret.

Betalingssatsen følger makspris vedtatt i Statsbudsjett og kan endres ellers i året i tråd med Regjeringens vedtak.

Varsel om endring av betalingssatser er 1 måned før ikrafttredelse.

Det betales for 11 måneder pr. år.  Barnehagen sender faktura på betalingsbeløpet som forfaller forskuddsvis den 15. i forutgående måned.

Styret i barnehagen kan kreve ekstra betaling for levering/henting av barn utenfor oppholds-/åpningstidene. Det betales pr påbegynt 1/2 time, etter sats vedtatt av styret. 

Barnehagen tilbyr mat til barna.

Barnehagen har ikke dugnad og det betales derfor en kompensasjon for vaktmestertjeneste.

Matpenger og dugnadspenger betales til sats vedtatt av styret og kommer i tillegg til foreldrebetalingen. Matpenger og dugnadspenger faktureres månedsvis sammen med foreldrebetalingen.  Det betales matpenger for 11 måneder pr. år.

7. Klageadgang ved avslag på søknad om barnehageplass ved hovedopptak

Ved hovedopptak kan søker klage over avslag på søknad om barnehageplass og på avslag om å få sitt første eller andre ønske oppfylt.

Utenom hovedopptak kan bare søkere til barnehagen med lovfestet rett til prioritet etter barnehageloven § 13 klage dersom de ikke tilbys plass. Dette gjelder barn med nedsatt funksjonsevne og barn som det er fattet vedtak om etter nærmere bestemmelser i lov om barneverntjenester. 

Klagen må fremsettes skriftlig for kommunen og må nevne hvilken avgjørelse det klages over og de grunner klagen støtter seg til. Klagefristen er 3 uker fra det tidspunkt avgjørelsen som det skal klages over er kommet fram til søkeren. For den som ikke har mottatt underretning, løper fristen fra det tidspunktet vedkommende har fått eller burde ha skaffet seg kunnskap om avgjørelsen.

8. Leke- og oppholdsareal

Barnehagens norm for arealutnytting er 4,0 m² leke- og oppholdsareal pr. barn over 3 år, og 5,5 m² for barn under 3 år.

9. Åpningstid og ferie

Barnehagen er åpen fra kl. 06:30 til kl. 16:30 mandag til fredag.

Barnehagen er stengt julaften (24. desember) og nyttårsaften (31. desember) samt etter kl. 12:00 onsdag før skjærtorsdag. Barnehagen er stengt 3 uker om sommeren- uke 29,30 og 31. I tillegg holder barnehagen stengt 5 kurs- og planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barnehagen er stengt på helligdager.

Barnehageåret starter 15. august. Alle barn i barnehagen skal ha 4 ukers ferie i løpet av barnehageåret. Foreldre/foresatte må innen 30. april gi barnehagen beskjed om når barnet skal ha ferie. 

10. Samarbeidsutvalget

Samarbeidsutvalget (SU) skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. Utvalget skal arbeide for å fremme samarbeidet mellom barnehagen og hjemmene.

  1. SU skal forelegges saker og har rett til å uttale seg i saker, som er av viktighet for barnehagens innhold, virksomhet og forholdet til foreldrene. SU skal med utgangspunkt i rammeplanen, fastsette en årsplan for den pedagogiske virksomheten, og skal være med å drøfte barnehagens ideelle grunnlag. Andre saker av viktighet er f.eks. forslag til budsjett, driftsendringer, arealutnyttelse mv.

SU har rett til å uttale seg dersom barnehagen må søke om dispensasjon fra normen om pedagogisk bemanning. SUs uttalelse skal legges ved eiers søknad om dispensasjon. SU har i hovedsak en rådgivende funksjon, men unntak av vedtagelse av årsplanen.

Saker som gjelder arbeidstakers arbeidsforhold, opptak av barn og lignende skal ikke behandles av SU.

  1. SU skal ha 6 medlemmer, med 3 representanter fra foreldrene og 3 representanter fra de ansatte. Foreldre og ansatte skal delta med like mange representanter. Assisterende styrer er sektretær uten stemmerett. 
  1. Samvirkeforetaket avgjør selv om eier skal delta med representanter i utvalget og eventuelt hvem. Eier kan ikke stille med flere representanter enn de øvrige gruppene (foreldrene og de ansatte).
  1.  SU konstituerer seg selv, og velger selv sin leder. Som SUs vedtak/rådgivende uttalelse gjelder det som flertallet av de møtende har stemt for. Ved stemmelikhet gjelder det som lederen har stemt for. Er lederen ikke tilstede, gjelder det som møtelederen har stemt for.
  1.  Møter i SU holdes etter en plan fastsatt av SU, og for øvrig når SUs leder eller barnehagen finner det nødvendig.

Det føres egen protokoll for SU, som skal inneholde de råd og uttalelser som SU har kommet med. Tid og sted for møtene skal gå fram av protokollen, likeså stemmefordeling og uenighet som kreves protokollført. SUs medlemmer signerer protokollen. Protokollen er tilgjengelig kun for SUs medlemmer, styret, daglig leder, og de personer SU gir tilgang.

11. Foreldreråd

Foreldrerådet skal fremme fellesinteressene til foreldrene og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø.

  1.        Foreldrerådet består av foreldrene/foresatte til alle barna i barnehagen.
  1.        Foreldrerådet velger 2 foreldrerepresentanter til SU.
  1.        Foreldrerådet skal bli forelagt og har rett til å uttale seg i saker av viktighet for foreldrenes           forhold til barnehagen, f.eks. foreldrebetalingen. Andre saker av viktighet er f.eks. forslag til         budsjett, driftsendringer, arealutnyttelse mv.
  1.        Barnehagens styrer har ansvaret for å innkalle til det første foreldrerådet i barnehageåret.
  1.        Foreldreråd holdes minst en gang i året – gjerne i forbindelse med årsmøtet.
  1.        Ved avstemming i foreldrerådet gis det en stemme for hvert barn, og alminnelig                         flertallsvedtak gjelder.

Det føres egen protokoll for foreldrerådet, som skal inneholde de rådgivende uttalelser som foreldrerådet har fattet. Tid og sted for møtene skal gå fram av protokollen, likeså stemmefordeling og uenighet som kreves protokollført. Foreldrerådets referent signerer protokollen. Protokollen er tilgjengelig kun for foreldrerådets medlemmer, styret, daglig leder, og de personer foreldrerådet gir tilgang.

12. Vedtektsendringer 

Styret kan endre disse vedtektene.