CLASS

CLASS – Classroom Assessment Scoring System.

I 2021 utdannet vi en Class-observatør hos oss. Som skal samarbeide med observatører fra de andre barnehagene i Lund kommunen. Dette er en del av vår kompetanseheving.

Hva er CLASS?

CLASS er et forskningsbasert observasjonsverktøy som er utviklet for å kartlegge og forbedre interaksjoner (samhandling) og samspill mellom barn og voksne i barnehage og skole.

Målet med CLASS;

å stimulere til gode interaksjoner og samspill mellom barn og voksne. Slik at barna opplever trygghet, livsmestring, og støtte til utvikling og læring i sin hverdag. Et godt leke- og læringsmiljø utvikles der samspillet mellom voksne og barna er preget av positive, støttende, trygge omgivelser, i strukturerte og forutsigbare rammer. Metoden er motiverende og utviklende, og bidrar til å øke kunnskap om hva som kan gjøres for å øke kvaliteten i barnehagen.