LIVSGLEDEBARNEHAGE

Hammeren Barnehage har blitt en Livsgledebarnehage. Vi har, i mange år, hatt et samarbeid med Lund sykehjem, der små grupper jevnlig besøker de eldre på sykehjemmet. Lund sykehjem ble sertifisert som Livsgledesykehjem i 2017.

Barnehagen har mottatt t-skjorter til barn og voksne og en trillekoffert, som skal brukes når sykehjemmet skal besøkes. Det pleier å være fireåringene som har avtale med Lund sykehjem om besøk en gang i måneden.

Litt informasjon om Livsglede for eldre;

Livsglede for Eldre er en folkehelseorganisasjon som jobber for at alle eldre skal ha en god og meningsfull hverdag. Generasjonsmøter er en viktig del av dette arbeidet. Organisasjonen har derfor utviklet konseptet Livsgledebarnehage, som er et gratis lavterskeltilbud for alle barnehager i Norge.

En livsgledebarnehage besøker jevnlig en eldreinstitusjon i sitt nærmiljø. Barnehagen bestemmer selv hvilken eldreinstitusjon de vil samarbeide med, og sammen finner de ut hvilke aktiviteter barna og de eldre kan ha glede av. Populære aktiviteter er sang og musikkstund, ulike formingsaktiviteter som å tegne, fargelegge, perle, klippe og lime. Markering av høytider og merkedager, spille spill og pusle puslespill er også hyggelige aktiviteter.

Livsglede for Eldre bidrar med oppstartspakke for livsgledebarnehagene. Den inneholder veileder, trillekoffert og gule t-skjorter som gjør det enkelt for de eldre å gjenkjenne sine venner fra barnehagen. Barnehagene mottar også tips, inspirasjon og erfaringer via Facebook, nyhetsbrev og digitale mikrokurs. I tillegg har Livsglede for Eldre utviklet verktøy som samtalekort og videoer som kan brukes i forberedelsene og planleggingen av generasjonsmøtene.

Livsglede for Eldre erfarer at møtene mellom barnehagebarn og eldre gir barna anledning til å oppleve at de er betydningsfulle og til glede for de eldre. Gode opplevelser, vennskap og interesser har ikke noen aldersgrense, møter som dette er med på å bygge bro mellom generasjonene. Vi markerer Livsglededag sammen med de eldre. Da inviteres de eldre til barnehagen.