Vedtekter Hammeren Barnehage

Vedtekter Hammeren Barnehage SA,

i henhold til Barnehageloven § 7.

 

Vedtekter Hammeren Barnehage SA, i henhold til Barnehageloven § 8. - fastsatt av styret, den 21.03.2013, sist endret i styremøte 05.06.2024

1. Eierforhold

Hammeren barnehage er et samvirkeforetak og eies av medlemmene i samvirkeforetaket til enhver tid.

2.Formål

Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene. Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger. Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering. Barnehagen skal drives i samsvar med de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter, vedtekter, fastsatt budsjett og årsplan for barnehagens pedagogiske virksomhet.

3. Opptaksmyndighet
Daglig leder foretar opptak av barn i barnehagen.

4. Opptakskrets og opptakskriterier

Barnehagens opptakskrets er Lund kommune. Dersom barnehagen har ledig kapasitet etter at barn i opptakskretsen er tatt opp i barnehagen, kan barnehagen foreta opptak utenfor opptakskretsen, etter samme opptakskriterier som nevnt nedenfor. Barnehagen er åpen for barn fra 10 måneder. Barn som er tildelt plass, får beholde plassen til utgangen av barnehageåret det året barnet fyller 6 år. Følgende kriterier i prioritert rekkefølge gjelder innenfor opptakskretsen: a) Barn med nedsatt funksjonsevne og barn som det er fattet vedtak om etter lov om barneverntjenester §§ 4-12 og 4-4 annet og fjerde ledd

b) Barn av ansatte, dersom dette er viktig for å få besatt/beholde ansatte i barnehagen

c) Søsken av barn som har plass i barnehagen

Ved lik prioritet etter kriteriene over, besluttes opptak ved loddtrekning.

5. Opptaksperiode og oppsigelsesfrist

Opptak av barn skjer ved hovedopptak. Unntaksvis kan det tas opp barn i løpet av barnehageåret ved ledig kapasitet. Beslutningen om opptak og tildeling av ledige plasser foretas av barnehagen etter skriftlig søknad. Oppsigelsestid av barnehageplassen er 3 mnd. regnet fra den 1. i påfølgende måned. Foreldrebetaling løper ut oppsigelsestiden. Ved oppsigelse mottatt av barnehagen med virkning etter 01.05, må foreldrebetaling skje fram til 15.08. Foreldre/foresatte skal gi skriftlig melding om oppsigelse av barnehageplass. Ved oppsigelse av barnehageplassen skal andelsinnskuddet innløses av barnehagen. Andelsinnskuddet utbetales til andelshaveren før andelen overdras til ny andelshaver, og senest innen 2 måneder etter oppsigelsesfristens utløp. Barnehagen kan kreve forsinkelsesrente i henhold til lov om forsinkelsesrente, samt motregne eventuell utestående de måtte ha overfor foreldre/foresatte i andelsinnskuddet. Ved gjentagende og/eller vesentlig mislighold eller når tungtveiende grunner tilsier det, kan barnehageplassen sies opp med umiddelbar virkning. Mislighold av foreldrebetalingen utover 60 dager anses som vesentlig mislighold. Daglig leder fatter vedtak om oppsigelse av barnehageplassen. Oppsigelsen fra barnehagens side krever saklig grunn og skal skje skriftlig. Før oppsigelse på grunn av betalingsmislighold skal barnehagen skriftlig varsle foreldre/foresatte om konsekvensen av misligholdet, samt gi en frist på 14 dager til å rette opp forholdet.

6. Fastsettelse av foreldrebetalingen

Foreldrebetalingen fastsettes av styret. Betalingssatsen følger makspris vedtatt i Statsbudsjett og kan endres ellers i året i tråd med Regjeringens vedtak. Varsel om endring av betalingssatser er 1 måned før ikrafttredelse. Det betales for 11 måneder pr. år, og faktureres månedsvis. Styret i barnehagen kan kreve ekstra betaling for levering/henting av barn utenfor oppholds- /åpningstidene. Det betales pr påbegynt 1/2 time, etter sats vedtatt av styret. Barnehagen tilbyr mat til barna. Matpenger betales til sats vedtatt av styret og kommer i tillegg til foreldrebetalingen. Matpenger faktureres sammen med foreldrebetalingen.

7. Dugnad

Barnehagen har to dugnader i året, en på høsten og en på våren. Dugnadsarbeid er satt til 6 timer per foreldrepar. Det koster 250,-/time å kjøpe seg fri.

8. Klageadgang ved avslag på søknad om barnehageplass ved hovedopptak

Ved hovedopptak kan søker klage over avslag på søknad om barnehageplass og på avslag om å få sitt første eller andre ønske oppfylt. Utenom hovedopptak kan bare søkere til barnehagen med lovfestet rett til prioritet etter barnehageloven § 13 klage dersom de ikke tilbys plass. Dette gjelder barn med nedsatt funksjonsevne og barn som det er fattet vedtak om etter nærmere bestemmelser i lov om barneverntjenester. Klagen må fremsettes skriftlig for kommunen og må nevne hvilken avgjørelse det klages over og de grunner klagen støtter seg til. Klagefristen er 3 uker fra det tidspunkt avgjørelsen som det skal klages over er kommet fram til søkeren. For den som ikke har mottatt underretning, løper fristen fra det tidspunktet vedkommende har fått eller burde ha skaffet seg kunnskap om avgjørelsen.

9. Leke- og oppholdsareal

Barnehagens norm for arealutnytting er 4,0 m² leke- og oppholdsareal pr. barn over 3 år, og 5,5 m² for barn under 3 år.

10. Åpningstid og ferie

Barnehagen er åpen fra kl. 06:30 til kl. 16:15 mandag til fredag. Ved jul og påske kan kortere åpningstider forekomme. Barnehagen er stengt julaften (24. desember) og nyttårsaften (31. desember) samt onsdag før skjærtorsdag. Barnehagen kan også holde stengt andre dager med 1 mnd. varsel. Barnehagen er stengt 3 uker om sommeren- uke 29,30 og 31. I tillegg holder barnehagen stengt 5 kurs- og planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barnehagen er stengt på helligdager. Barnehageåret starter 15. august. Alle barn i barnehagen skal ha 4 ukers ferie i løpet av barnehageåret, hvorav 3 skal være sammenhengende i skolens sommerferie. Foreldre/foresatte må registrere sommerferie innen 30. april.

11. Samarbeidsutvalget

Samarbeidsutvalget (SU) skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. Utvalget skal arbeide for å fremme samarbeidet mellom barnehagen og hjemmene. SU skal forelegges saker og har rett til å uttale seg i saker som er av viktighet for barnehagens innhold, virksomhet og forholdet til foreldrene. SU skal med utgangspunkt i rammeplanen fastsette en årsplan for den pedagogiske virksomheten, og skal være med å drøfte barnehagens ideelle grunnlag. Andre saker av viktighet er f.eks. forslag til budsjett, driftsendringer, arealutnyttelse mv. SU har rett til å uttale seg dersom barnehagen må søke om dispensasjon fra normen om pedagogisk bemanning. SUs uttalelse skal legges ved eiers søknad om dispensasjon. SU har i hovedsak en rådgivende funksjon, men unntak av vedtagelse av årsplanen. Saker som gjelder arbeidstakers arbeidsforhold, opptak av barn og lignende skal ikke behandles av SU. SU skal ha 6 medlemmer, 3 fra foreldrene og 3 fra de ansatte. Assisterende styrer er sekretær uten stemmerett. SU konstituerer seg selv, og velger selv sin leder. Som SUs vedtak/rådgivende uttalelse gjelder det som flertallet av de møtende har stemt for. Ved stemmelikhet gjelder det som lederen har stemt for. Er lederen ikke til stede, gjelder det som møtelederen har stemt for.

12. Foreldreråd

 

Foreldrerådet skal fremme fellesinteressene til foreldrene og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø. Foreldrerådet består av foreldre/foresatte til alle barna i barnehagen. Foreldrerådet velger 3 foreldrerepresentanter til SU. Foreldrerådet skal bli forelagt og har rett til å uttale seg i saker av viktighet for foreldrenes forhold til barnehagen, f.eks. foreldrebetalingen. Andre saker av viktighet er f.eks. forslag til budsjett, driftsendringer, arealutnyttelse mv. Daglig leder har ansvaret for å innkalle til det første foreldrerådet i barnehageåret. Foreldreråd holdes minst en gang i året. Ved avstemming i foreldrerådet gis det en stemme for hvert barn, og alminnelig flertallsvedtak gjelder. Det føres egen protokoll for foreldrerådet, som skal inneholde de rådgivende uttalelser som foreldrerådet har fattet. Tid og sted for møtene skal gå fram av protokollen, likeså stemmefordeling og uenighet som kreves protokollført. Foreldrerådets referent signerer protokollen. Protokollen er tilgjengelig kun for foreldrerådets medlemmer, styret, daglig leder, og de personer foreldrerådet gir tilgang.

13. Vedtektsendringer Styret kan endre disse vedtektene